Supercompensatie: Train slimmer, niet harder!

Supercompensatie is een van de belangrijskte trainingsprincipes om jouw paard fit en gezond te krijgen en te houden! Wellicht heb je er al eens van gehoord, maar weet je ook wat het precied inhoud? En maak je al gebruik van dit principe als jij jouw paard traint?

Supercompensatie is een trainingsprincipe waar elke ruiter bewust van moet zijn. Je hoeft geen wedstrijdruiter te zijn want ook voor het crossen door de bossen is het belangrijk om jouw paard goed voor te bereiden en te zorgen dat hij/zij fit genoeg is om dit aan te kunnen. Want laten we eerlijk zijn, wij ruiters willen allemaal een HAPPY ATLETHE.

Supercompensatie is de basis voor het opstellen van een trainingsschema en zorgt er voor dat jij jouw paard zo efficiënt mogelijk kan trainen.


Hoe werkt supercompensatie?

Het woord zegt het eigenlijk al: SUPERcompensatie. Het betekend letterlijk de verbetering van de conditie, wanneer het lichaam voldoende hersteld is van een juiste trainingsprikkel. Wanneer jij jouw paard intensief traint belast je in zekere mate het lichaam van het paard. Hierdoor treedt er vermoeidheid op en maakt het lichaam melkzuur aan. Zit er voldoende tijd tussen jouw intensieve trainingen (trainingsprikkel) dan heeft jouw paard voldoende tijd om te herstellen en de energievoorraden weer bij te vullen. Dan komt jouw paard in de supercompensatie fase. Even heel simpel gezegd: je geeft jouw paard de juiste trainingsprikkel, waardoor hij 2 bouwstenen “afbreekt”. Vervolgens geef je jouw paard voldoende hersteltijd en komen in de plaats van de 2 bouwstenen, 4 bouwstenen terug. Je paard is nu sterker geworden.

Supercompensatie treedt steeds opnieuw op wanneer jij de juiste trainingsprikkel aan jouw paard geeft. Je kunt het zien als de basis voor het verbeteren van de fitheid van jouw paard.

Supercompensatie werkt alleen als je jouw paard voldoende herstel geeft tussen de twee trainingsprikkels door. Doe je dat niet? Dan wordt jouw paard niet fitter en kan dit zelfs zorgen voor een verhoogde kans op blessures. Iets wat alle ruiters toch liever niet willen.


Belasting van het paard

Vaak wordt er gesproken over het belasten van het paard, wordt dit als fout gezien. Dit is niet helemaal fout, zolang je de balans houdt tussen belasting en herstel. Als jij jouw paard fitter wilt krijgen, moet je jouw paard belasten door de juiste trainingsprikkel te geven. Vergeet niet dat belasting van het paard niet alleen op fysiek vlak is, maar ook mentaal. Denk hierbij aan spanning en stress tijdens jouw trainingen, op wedstrijd of tijdens transport. Dit is een belasting waar niet zo snel aan wordt gedacht, maar een paard ook veel energie kost.

Overtrainen wordt vaak genoemd als het gaat om belasting van het paard. Het betekend eigenlijk dat we te veel van het paard wordt gevraagd, zoals te veel intensieve trainingen en te weinig herstel trainingen of een te intensieve training waardoor het lichaam te veel belast wordt.

Ondertrainen wordt daar en tegen wat minder vaak genoemd maar deze is net zo belangrijk. Het is het tegenovergestelde van overtrainen: op een te lage intensiteit trainen waardoor het lichaam van het paard niet de juiste trainingsprikkel krijgt om in de supercompensatie fase te komen.

De juiste trainingsprikkel

Ik spreek in deze blog veel over de juiste trainingsprikkel. Maar wat is dat dan? Dat is bij elk paard verschillend! Het is als ruiter belangrijk om te weten dat je jouw paard juist moet belasten om jouw paard fitter en sterker te maken. Hiermee wordt bedoeld dat je de grenzen moet opzoeken van jouw paard. Dit kan zowel fysiek als mentaal. Alleen de juiste trainingsprikkel zorgt ervoor dat de bouwstenen worden afgebroken zodat er ruimte is voor supercompensatie. Let wel op! Na een intensieve training is de weerstand van jouw paard lager en is jouw paard vatbaarder voor ziektekiemen en blessures.

Omdat het voor elk paard verschillend is, meet ik met behulp van de hartslagmeter de intensiteit van bepaalde oefeningen en trainingen om te kunnen vaststellen wat voor jouw paard de juiste trainingsprikkel is. Elke oefening of training ervaart elk paard anders en heeft niet alleen te maken met de conditie van het paard, maar ook met de aanleg, afstamming, ras en/of mentale gesteldheid van het paard.

Natuurlijk is het ook belangrijk om je bewust te worden welke spiergroepen je aanspreekt en welke spieren jouw paard moet ontwikkelen om de doelen te bereiken. Zorg dus voor afwisseling in jouw trainingen en vraag jezelf af: train ik wel wat ik moet trainen?

Herstel is de sleutel naar fitheid

Nu je weet wat het principe supercompensatie inhoud, weet je dat herstel net zo belangrijk (en misschien wel het belangrijkste) is voor een fit paard. Ik hoor vaker: mijn paard heeft spierpijn, maar om eerlijk te zijn hebben paarden niet echt spierpijn. De beleving van spierpijn bij mensen na een zware work-out, is niet de spierpijn/stijfheid die een paard voelt na een intensieve training. Dit komt omdat het paard heel efficiënt en snel afvalstoffen kan afvoeren, waardoor het melkzuur binnen enkele uren al uit het lichaam is verdwenen. Natuurlijk is het paard in zekere mate belast, waardoor hij/zij stijf kan zijn omdat het lichaam hard aan het werk is om te herstellen. Het is dan ook erg belangrijk dat je jouw paard ACTIEF HERSTEL biedt.

Conclusie: Door supercompensatie wordt jouw paard fitter en sterker. Hierbij is het belangrijk om de juiste trainingsprikkel te geven en een goede balans tussen intensieve trainingen en herstel te vinden. Te veel op een hoge intensiteit trainen zorgt er voor dat jouw paard overtraind raakt en de kans op blessures verhoogd. Te weinig en/of op een te lage intensiteit trainen zorgt er voordat jouw paard ondertraind raakt. Hierdoor wordt jouw paard ook niet fitter.

TRAIN SLIMMER, NIET HARDER

In de praktijk

Zoals met alle dingen in de paardenwereld: het is makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe pas je supercompensatie toe in de praktijk? Hoe zorg ik voor de juiste trainingsprikkel?
Zoals eerder vermeldt en wellicht ook voor iedereen bekend, kun je paarden niet in hokjes plaatsen en is het toepassen in de praktijk per individueel paard anders. Daarom is het belangrijk om te meten wat de basisconditie van jouw paard is, welke oefeningen zorgen voor de juiste trainingsprikkel en welke oefeningen geschikt zijn voor de hersteldagen.
Samen begeleid ik jou in de trainingen met jouw paard om er voor te zorgen dat jouw paard fitter wordt en gezond is/blijft! Door hartslagmetingen krijg je inzicht in jouw trainingen en met behulp van een op maat gemaakt trainingsschema hoef jij je nooit druk te maken of jij jouw paard wel juist traint.

Tips om in de praktijk toe te passen

Hieronder enkele tips die jou alvast verder helpen in jouw trainingen:

  • Zorg voor voldoende actieve hersteldagen. De vuistregel is één intensieve training staat tot minimaal 2 hersteltrainingen
  • Longeren is niet altijd herstel. Dit kan juist een intensieve training zijn voor jouw paard.
  • Wissel jouw trainingen af zodat je verschillende spiergroepen traint en jouw paard mentaal ook uitgedaagd blijft
  • Train bewust en denk na over wat je traint en waneer je dat traint
  • Train aan de hand van een schema en werk naar je doelen toe
  • Kijk ook een naar het rantsoen van jouw paard

Wil je slimmer trainen? Neem snel contact op voor een kennismakingsmeting om samen te werken aan jouw doelen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *